maandag 2 september 2013

Patroon vogel met gehaakte pootjes

Onlangs heb ik meegedaan aan een vogelactie. Het was de bedoeling je eigen gemaakte vogel met patroon/beschrijving in te sturen en dan kon je leuke hobbyboeken winnen. Om een of andere reden is het me niet eens gelukt om mijn vogeltje in te sturen, in ieder geval heb ik nooit reactie gekregen....... maar nu heb ik wel een heel mooi patroon van een superleuke vogel liggen.

Ik zal eens kijken of het lukt het patroon op mijn blog te krijgen:



Patroon Vogeltje Fiep met gehaakte pootjes

Benodigdheden:
  • Twee lapjes stof van 50x50
  • Restje wit vilt
  • Restje gekleurd vilt/stof
  • Vlisofix (dubbelzijdige plakvlies)
  • Kussenvulling 
  • Twee kleuren haakgaren
  • Haaknaald nr. 3,5
  • Naaimachine + garen
  • Stofschaar

Pootjes haken

Gebruikte steken L (lossen), V (vasten)
1.      Maak een ketting van 56 lossen (de laatste losse is de keerlosse).
2.      *Haak in ieder losse een vaste (55V) en eindig met een losse.*
3.      Draai je haakwerk en herhaal van ** in totaal 3 keer.
4.      Vouw je haakwerk in de lengte dubbel en haak 55V samen met de eerste toer, de ketting van lossen (foto).
5.      Hecht je werk af.


Haak nu het andere pootje in de andere kleur .
Tip : Kun je niet haken? Maak dan pootjes van gevlochten  XL haakgaren.

De Vogel

Knip het patroondeel van de vogel uit en trek deze om op de goede kant van de stof. Je hoeft geen naad extra te tekenen. Trek de vogel in spiegelbeeld om op de andere stof. Knip de vogeltjes uit.
Ga nu verder met de vleugels. Trek het patroondeel twee keer over op de gladde kant van de Vlisofix. Strijk de Vlisofix volgens de gebruiksaanwijzing op de verkeerde kant van de stof. Laat even afkoelen en knip de vleugels uit (foto).


Haal de Vlisofix  folie van de stof en leg de vleugel op de vogel op de gewenste plek. Leg een vochtige theedoek op de vleugel en strijk deze met een draaiende beweging gedurende tien seconden. De vleugel zit nu op de stof geplakt. Ga voor de ogen op dezelfde wijze te werk als met de vleugels. Gebruik hiervoor het witte vilt en wat restjes stof (foto).

 
Naai de vleugels en de ogen met een siersteekje op je naaimachine om (foto).
Tip: Heb je geen leuke siersteek? Gebruik  gewoon de zigzagsteek!


Nu is de snavel aan de beurt. Leg het patroondeel op het gekleurde vilt en trek deze om op het vilt. Knip de snavel uit en vouw deze dubbel.  Pak nu één van de vogeldelen en speld de snavel aan de goede kant van de stof,  met de punt naar binnen op de aangegeven plek (foto). Naai deze vast.

Herhaal dit op dezelfde manier met de gehaakte poten.

 
Speld nu de vogeldelen met de goede kanten op elkaar vast. Naai de delen aan elkaar vast en laat ter hoogte van de staart een paar cm open. Verstevig met een zigzag steek ter hoogte van de snavel en de pootjes. Knip de naad van de vogel wat in bij de kop en op de rug. Keer de vogel om en strijk hem. Vul de vogel met kussenvulling en naai met de hand dicht.
Tip: Als je er een hangende vogel van wilt maken maak dan een satijnbandje op de rug vast.
 
patroonblad: print de foto op a4 formaat.



 
Als je er niet uitkomt met het patroonblad, mail me dan gerust dan stuur ik je de pdf versie.          Veel plezier ermee! Ik vind het leuk om te horen of het gelukt is!
Groetjes Wilma

Geen opmerkingen: